قرآن و عرفان رضا نصر

قرآن و عرفان رضا نصر

تفسیر قران ، عرفان و مقالات علمی
قرآن و عرفان رضا نصر

قرآن و عرفان رضا نصر

تفسیر قران ، عرفان و مقالات علمی

طه



بسم الله الرحمان الرحیم     


مقام ومنزلتی وبینش وادراکی است که ازرویت وحس نزول قرآن حادث ؛ سریان و توفیق میگردد. برکات الهی بتدریج به امر حق تعالی باعث انبساط خاطر،وسعت نظروفهم خواهد شد.

چنانچه از ابتدای متن آیات این سوره بسیار درخشان و روشن براحتی ادراک میگردد.

طه ما انزلنا الیک القران لتشقی . الا تذکره لمن یخشی . تنزیلا ممن خلق الارض والسموات العلی الرحمن علی العرش استوی. له ما فی السموات وما فی الارض ومابینهما وما تحت الثری. وان تجهر بالقول فانه یعلم السر واخفی.

  این نشانه های حیرت انگیز را بر تو نازل و ساری  نکردیم تا به باعث زحمت تو شود .....نزول آیات پدید آورنده مشقت و سختی نیست...... بلکه عاملی است جهت تسکین وآرامش ...نزول تدریجی و الهامات حق ازسوی کسی است که خالق آسمانها وزمین بلند مرتبه اولیه است...کسیکه در مهربانی بی نظیر است مقتدر برعرش قرار دارد .نطق و بیان ازالطاف لطیف عظیم است که بر زبان مبارک رسول گرامی به امر حق و به واسطه این مقام و منزلت ایجاد و جاری گشته .پروردگارعظیم  مالک مطلق توانا، نور را به هرکس که اراده نماید میبخشد.

له ما فی السموات و....... نکته مهم اینکه کسانی به این مقام توفیق می یابند که وجودشان سرشار از مهربانی باشد تا لایق محبت خاص مهربان مطلق قرارگیرند .......مفهوم دیکر اینکه برای رسیدن به مفاهیم اسامی و اصفات ذات پاک حق کسانی لایق هستند که آن اسم یا صفت را با تمام وجودشان به عمل تراوش کنند تا مزین به این اصفات نشوند توفیقی حاصل نمی گردد.

نشانه دیگر اینکه کسانی که به این مقام برسند مسلما در اوج فضیلت اخلاقی ومهربانی خاص قرار دارند به عبارتی مدیریت وجود ( ذهن اعضا و جوارح ) وتسلت بر نفس که توفیقی الهی است به آنها القا گردیده.

آنچه درآسمانها وزمین وبین آنها وزیرزمین است مالکیت اوست وبه هرکس هرچه اراده کند میبخشد.

طه مقام بینش بیرون و درونی است ،روح آینه تجلی الهامات حق انعکاس بینش توفیقات الهی ساری را به  قدرت بیان که شاخص و ملاک این بینش است ترسیم  مینماید.

در ادامه با ذکر داستان موسی نبی (ع ) اشارات خاص دارد از جمله فرمود...چگونه حدیث موسی را برسی یا تحلیل مینمایی وقتی آتش را دید به خانواده فرمود آتشی دیدم  عزم آن دارم تا قدری از آن بیاورم یا ازاو هدایت یابم......اشاره ظریف به دقت آن نبی بزرگوار است....

عاشق و مشتاق رسیدن به مقصود.همواره در انتظار چشمان تیز بین اوهمواره در جستجوست تا جایی که ازهرموجودی حتی جرقه ای در تاریکی بر فراز کوه اثر ونشانی گم گشته خود را میجوید ...

گویا اوعاشق است که  تمام حواس نبی بسیار مهربان در فکر نجات اهل خود ازرنج عذاب است و این خصلت تمامی انبیاست بسیار مهربان و خوش طینت وغمخوارهمنوعان و.....عاشق رهایی دیگران از رنج عذاب.........موسی نبی گرامی دایم در انتظار است حتی با اشاره جرقه ای دردل کوه را دنبال کند شایدهدایتی و درایتی را دریابد....به عبارت دیگر در آتش درون سیر میکند و در تجربه دردناک شرکت میکند تا راهی یابد.

تا....ندای پروردگار را بحق میشنود چون نیت و تلاش و اندیشه و .....حق بود درنهایت ندای حق را شنید که من پروردگار توهستم دوندگی بس است به...مقصد رسیدی کفش خود را از پای در آور.. پای وجود تو به حق راه ها پیموده و من  از نیت صادقانه تو آگاهم..یا موسی تو به مقام خالص و ناب خطابه طه رسیدی من تو را انتخاب کردم پس به وحی من گوش بده که من الله هستم هیچ معبودی جز من نیست مرا برستش کن.براستی وادی مقدس کجاست ؟سرای صدق !سرای پاکی وجود!مقصد عالی.مکان امن الهی و..سرای انتخاب پروردگار وجودی که سرشارازعشق است.طه نام مبارک رسول گرامی ( ص) ومقام و منزلتی خاص و معانی بیشماری دارد.

خواستن دارای مراتبی است علاقه مندی ؛ دوست داشتن ؛ عشق داشتن یا عشق ورزیدن این مراحل هر کدام نتیجه خاص خود را دارد که نتیجه دوست داشتن از علاه مندی بالاتر و عشق داشتن بالاترین نتایج را بهمراه دارد.اوج علاقه مندی دوست داشتن واوج دوستداشتن عشق واوج عشق ایثار ....

با نگاهی به زندگی گذشته فرازهای زندگی شخصی خود براحتی میتوان به این نتیجه رسید.اهدافی که باعشق درخواست شده باعث کسب بهترین نتیجه گردیده. اگرکسی عاشق رسیدن به مطلوب باشد عشق قدرت حرکت را به اوج میرساند در نهایت تلاش وکوشش بیشتر باعث کسب ارزنده ترین نتیجه خواهد شد.

 خواستن باعشق همت القا میکندعشق باعث تمرکز؛همسویی؛یکپاچگی وانسجام انرزی های درونی و بیرونی شده و درنهایت قدرت ایجاد میگردد. ..خواستن از احساس درون قلب است و اوج خواستن قلبی یا دل عشق است عاشق بغیر از معشوق را نمیخواهد ببیند بغیر از معشوق را نمیخواهد بشنود و بغیر از معشوق نمیگوید و نمیخواهد بغیر از او را احساس کند به عبارت دیگر حواس عاشق جمع و چند برابر شده پس عاشق قوی میگردد

عاشق سرشار از احساس باعمق وجود منتظراست تا ازمعشوق خبری برسد پس عاشق بسیار حساس و لطیف و گیرنده قوی است..عشق تمرکز و انسجام و وحدت را باعث شده غیر را نمیپذیرد پس عشق خالص خاص وپاک کننده .عشق جهت میبخشد و یک سو ساز است عشق تفرقه انرزی وجود را به یکپارچگی و وحدت هدایت میکند. پس عشق هادی و وحدت افرین..و.عشق پرورش میدهد.درنهایت عشق پاک؛لطیف؛خلاق؛قدرتمند؛هادی؛آفریننده و.....است بنابر این عشق موهبتی الهی  و نور است .         

  الرحمن علی العرش استوی .بر تکیه گاه تخت باشکوه و پر عظمت عرش وجود سلطان بی مثل و مانندی تسلت دارد که سرشار از عشق ومحبت وبخشش است .           

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.